lördag 28 mars 2015

"Tusen strålande solar" av Khaled Hossein

Jag läste nyss ut Tusen strålande solar. Det är en väldigt realistisk och ganska hemsk bok enligt mig som är anpassad för lite äldre, tonåringar och uppåt. Den kan vara lite svårt skriven ibland, svår att förstå och ganska hemsk så jag tror inte att man borde läsa den om man är under femton (ungefär).

Mariam är femton år gammal när hon blir bortgift till en trettio år äldre man. Innan sitt giftermål bodde Mariam i ett väldigt litet "hus" tillsammans med Nana, hennes mor. Hon träffade sin far Jalil en gång i veckan och hennes högsta dröm var att få bo hos honom och hans andra barn. Under Mariams äktenskap gör hon allt möjligt för att göra mannen nöjd men misslyckas dock ibland (enligt mannen). Hon når inte upp till hans förväntningar.

Efter cirka tio år gifter sig Mariams man, Rashid, med Laila som blir hustru nummer två.

Under bokens gång får man följa ett/två äktenskap/liv som är väldigt realistiska. Det som händer i boken hände/händer troligtvis i verkligheten också.

Boken har ett väldigt bra upplägg, där man får läsa från två olika perspektiv, Lailas och Mariams. Det enda negativa är att det alldeles för ofta är arabiska ord i boken så man inte förstår, vissa händelser är riktigt riktigt hemska vilket man inte vill läsa om och jag tycker även att baksidan avslöjar alldeles för mycket av bokens innehåll. Jag ger boken 8 böcker av 10 möjliga. En riktigt läsvärd och rekommenderad bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar