lördag 7 februari 2015

"Boktjuven" av Markus Zusak

Jag läste Boktjuven på engelska vilket jag rekommenderar att man gör om man är hyffsat säker på engelska då språket i boken kan vara svårt och inte särskilt lättläst.

Boktjuven handlar om en flicka som heter Liesel och hur hon lever och har det under andra världskriget. Hon bor hos en fosterfamilj, Rosa och Hans Hubermann. Boken är i princip hennes vardag som handlar om allt från skola, kompisen Rudy, hennes läsning till böcker hon stjäl.
Liesels bästa vän är Rudy, de hittar tillsammans på mycket roligt under bokens gång.
Rosa arbetar med att hämta tvätt, tvätta och stryka från andra i staden. När Lisesel en dag hämtar tvätt hos borgmästaren och hans fru ser hon vilken stor samling böcker de har, borgmästarens fru visar runt i deras bibliotek. Efter den dagen var Liesel fascinerad av alla böcker och ibland tog hon även de (en i taget).

Den lilla "twisten" i boken är att familjen Hubermann under en period i boken tar hand om en jude. Det är intressant att följa hur de gömmer honom, vad som krävs för det och vad konsekvenserna kan bli.
Man får helt enkelt följa Liesel, hennes äventyr och man får se hur en typisk tysk familj kunde ha det under kriget.
Jag kan tycka att boken var lite seg och svår att komma in i. Det gick i perioder, ibland var den seg att läsa och ibland ville jag bara fortsätta att läsa utan att sluta. Jag ger boken 6 böcker av 10 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar